Zeno Groenewegen
Het idee om de druk en gebrek aan vrijheid binnen het reguliere onderwijs te onderzoeken leeft bij mij als filmmaker al heel lang. Ingegeven door mijn eigen onderwijs ervaringen in de jaren 70 en 80 die ik niet als heel positief heb ervaren en de burn-out van mijn oudste dochter in VWO6 ben ik mij gaan verdiepen in het onderwijs.
Het uitgangpunt was met name de vraag waarom het reguliere onderwijs voelt als een achterhaald systeem. De indeling van de lokalen, al 300 jaar dezelfde opstelling en indeling met een leraar voor de klas spreken voor zich.
Waar komt het klassikale massa onderwijs vandaan? Wie heeft dat zo bedacht en waarom is dit de manier waarop wereldwijd onderwijs wordt gegeven?
Een onderwijs systeem zonder inspraak van de leerling, zonder aandacht voor de persoonlijke interessen en leerweg van een leerling. Een afrekencultuur met een focus op cijfers in plaats van ontwikkeling. Een onderwijs systeem dat leidt tot het verliezen van eigen initiatief, creativiteit en motivatie door druk, gebrek aan zelfbeschikking en gebrek aan keuzevrijheid.
Vanaf 2019 heb ik vele publicaties gelezen, contact gelegd met auteurs en hoogleraren, psychologen en onderwijskundigen in binnen -en buitenland om het probleem in kaart te brengen.
De 1e serie interviews vonden plaats in Mei 2022 in de bibliotheek van een klooster met een aantal onderwijs specialisten. De bibliotheek, het symbool van kennis als locatie vormt de rode draad als achtergrond bij de beelden van de specialisten. Van daaruit is er tot eind 2022 gefilmd in 8 verschillende landen.
Beeldtaal:
Naast interviews is veel gebruik gemaakt van natuurbeelden. Niet alleen als plaatsbepaling waar bepaalde gesprekken hebben plaatsgevonden maar ook als metafoor. In de natuur verloopt alles natuurlijk en organisch. In het onderwijs worden dammen gebouwd die dat natuurlijke verloop inperken en verstoren. Een vuurtoren aan de horizon die uit het zicht raakt als metafoor voor het uitblijven van oplossingen. De beelden waarin we een probleem stellen hebben veel donkergroene tinten, de kleur van stagnatie en isolatie. Als we andere onderwijs vormen laten zien zijn die kleurrijk en positief.
Nederland
Diverse onderwijs specialisten, ervaringsdeskundigen en Agora onderwijs.
Schotland
Interview Finse onderwijs hoogleraar Pasi Sahberg en Professor Placed based Learning Robbi Nicol.
Duitsland
Sudbury School Neue Schule Hamburg
Zweden
Kunskapskolan en voormalig Onderwijs Minister Gustav Fridolin
Denemarken
Ørestad Lyceum, Kopenhagen
Finland
Espoon Yhteislyseo middelbare school en Pihkapuisto basisschool. Interviews met onderwijs specialisten en docenten
Engeland
Summer Hill School, De oudste en beroemdste democratische school ter wereld
Canada
Chief Atahm School, First Nation school
Op dit moment bestaat de documentaire serie uit 3 afleveringen:
Aflevering 1
Aflevering 2
Aflevering 3
Het probleem
Alternatieven en oplossingen
Summer Hill school. Engeland
Toekomstige afleveringen ONDER DRUK(T)
Er is echter nog genoeg materaal om hier een aantal afleveringen aan toe te voegen. In de planning staat een aflevering over het toetssysteem van "zweten, weten, vergeten" en de vroegtijdige selectie in de vorm van de Cito toets, nu bekend als de doorstroom toets.